پیشخوانی دروس و فواید ان برای دانش اموزان

پیش خوانی و یادگیری
پیش خوانی یعنی اینکه دانش آموز مطالب درسی را قبل از تدریس معلم در کلاس درس روخوانی یا مرور روزنامه وار بکند. زمانی که دانش آموز مطالب درسی را به صورت سطحی و روزنامه وار می خواند باعث می شود یک سری سوال در ذهن او ایجاد شود و ذهنش به چالش کشیده شود. همین سوالات که پاسخ آن ها را دانش آموز نمی داند در پیش مطالعه به آن ها می رسد و همین پیش خوانی یادگیری را برای دانش آموز عمیق تر می کند. پیش خوانی سریع دروس باعث می شود که دانش آموز با کلیات محتوای درسی آشنا بشود و نکات کلیدی را شناسایی کند همین امر باعث میشود دانش آموز تمرکز بیشتری بر روی مطالب درسی داشته باشد و درس را بهتر بفهمد.
پیش خوانی فرآیندی است که باعث شناخت بهتر دانش آموزان از مفهوم متن می شود البته شاید در ابتدا بعضی دانش آموزان فکر کنند که کار مفیدی نیست و وقت تلف کردن است اما در صورت رعایت روش های اشاره شده متوجه می شود که پیش خوانی کردن چقدر موثر است.
فواید پیشمطالعه
- پیش مطالعه استخوان بندی کل مطلب را در اختیار دانش آموز می گذارد به طوری که اگر احیانا بر سر درس تمرکز فکری اش از هم گسیخت یا احیانا دقایقی در درس تاخیر کرد محور بحث از دستش خارج نشود و آن چنان نباشد که تا آخر بحث هیچ یک از مطالب را متوجه نشود.
- پیش مطالعه به دانش آموز این قدرت را می دهد که توانایی علمی خود را ارزیابی کند و دریابد که چه مقدار از مطالب را می تواند به تنهایی و با مراجعه مستقیم به مدارک به دست آورد و به خوبی بفهمد.
- پیش مطالعه این قدرت را به دانش آموز می دهد که معلم خود را ارزیابی کند البته این توانایی در آغاز چندان برجسته نیست ولی به تدریج آشکار می شود مثلا اگر دانش آموزی در یک مطلب درسی 20 درصد مطلب را در می یابد بابد ببیند چند درصد دیگر را از طریق معلم می آموزد.
نکاتی که در پیش خوانی باید در نظرگرفته شود:
- دانش آموز هنگامی که پیش خوانی می کند سعی کند نکات مهم را به خاطر بسپارد.
- دانش آموز سعی کند که مطالب را حفظ نکند اما با دقت بخواند
- با یکبار مرور کردن دانش آموز مطالب را بازیابی کند و برای خود توضیح دهد.
در کل می توان بیان کرد که پیش مطالعه یعنی اینکه اگر دانش آموز بخواهد یک کتاب یا فصلی از یک کتاب را یاد بگیرد نخست به سرعت تمام آن کتاب یا آن فصل را یکبار نگاه کند تا یک برداشت کلی از موضوع ها و قسمتهای مهم آن کسب نماید. این خواندن اجمالی یا پیش خوانی می تواند دانش آموز را در سازماندهی به مطالب مثلا ایجاد نوعی ساخت سلسله مراتبی برای آن ها کمک نماید.
دیدگاهتان را بنویسید